حضرت معصومه(س) تجليگاه حضرت زهرا(س)

بارگاه حضرت معصومه(س) تجليگاه حضرت زهرا(س)

بر اساس روياى صادقه ‏اى كه مرحوم آيت الله مرعشى نجفى(ره) ازپدر بزرگوارش مرحوم حاج سيدمحمود مرعشى (متوفاى 1338 ه - ش) نقل مى ‏كردند، قبر شريف حضرت معصومه(س) جلوه ‏گاه قبر گم شده‏ مادر بزرگوارش حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها مى ‏باشد.

آن مرحوم در صدد بود كه به هر وسيله‏ اى كه ممكن باشد، محل دفن‏ حضرت زهرا سلام الله عليها را به دست آورد، به اين منظورختم مجربى را آغاز مى‏ كند و چهل شب آن را ادامه مى ‏دهد، تا درشب چهلم به خدمت‏ حضرت باقر و يا حضرت صادق(عليهماالسلام)شرفياب مى‏ شود، امام(ع) به ايشان مى‏فرمايد: «عليك بكريمه اهل البيت‏» «به دامن كريمه اهلبيت پناه ‏ببريد.»

عرض مى‏كند: بلى من هم اين ختم را براى اين منظور گرفته‏ام كه قبر شريف‏بى‏بى را دقيقا بدانم و به زيارتش بروم.
امام(ع) فرمود: منظور من قبر شريف حضرت معصومه درقم مى‏ باشد.

سپس ادامه داد: «براى مصالحى خداوند اراده فرموده كه محل دفن حضرت فاطمه‏ سلام الله عليها همواره مخفى بماند و لذا قبر حضرت معصومه راتجليگاه قبرآن حضرت قرار داده است.هر جلال و جبروتى كه براى ‏قبر شريف حضرت زهرا مقدر بود خداوند متعال همان جلال و جبروت‏ را بر قبر مطهر حضرت معصومه(س) قرار داده است.»

پيشگوئى امام صادق(ع)

امام جعفر صادق(ع) در ضمن حديث مشهورى كه پيرامون قداست قم به‏ گروهى از اهالى رى بيان كردند، فرمودند:
«تقبض فيها امراءه هى من ولدى، واسمها فاطمه بنت موسى، تدخل ‏بشفاعتها شيعتنا الجنه باجمعهم‏»
«بانويى از فرزندان من به‏نام «فاطمه‏» دختر موسى، در آنجا رحلت مى‏كند، كه با شفاعت اوهمه شيعيان ما وارد بهشت مى‏شوند.»

راوى مى‏گويد: من اين حديث ‏را هنگامى از امام صادق(ع) شنيدم كه حضرت موسى بن جعفر(ع)هنوز ديده به جهان نگشوده بود.

پيشگوئى امام صادق(ع) از ارتحال حضرت معصومه(س) در قم پيش ازولادت پدر بزرگوارش بسيار حائز اهميت است و از مقام بسيار شامخ‏ آن حضرت حكايت مى‏ كند.

تنها خواهر امام هشتم

نجمه خاتون همسرگرامى امام كاظم(ع) تنها دو فرزند در دامان ‏خود پرورش داد و آنها عبارتند از:

1- خورشيد فروزان امامت، حضرت على بن موسى الرضا(ع).

2- ماه تابان درج عصمت، حضرت معصومه(س).

محمد بن جرير طبرى، دانشمند گرانمايه شيعه در قرن پنجم هجرى،براين واقعيت تصريح نموده است.

مدت 25 سال تمام حضرت رضا(ع) تنها فرزند نجمه خاتون بود، پس‏ از يك ربع قرن انتظار، سرانجام ستاره‏ اى تابان از دامن نجمه ‏درخشيد كه هم سنگ امام هشتم(ع) بود و امام(ع) توانست والاترين ‏عواطف انباشته شده در سويداى دلش را بر او نثار كند.

بين حضرت معصومه(س) و برادرش امام رضا(ع) عواطف سرشار و محبت ‏زايدالوصفى بود كه قلم از ترسيم آن عاجز است.

در يكى از معجزات امام كاظم(ع) كه حضرت معصومه نيز نقشى دارد، هنگامى كه مرد نصرانى مى‏پرسد: «شما كه هستيد؟» مى‏فرمايد: «انا المعصومه اخت الرضا»
«من معصومه، خواهر امام رضا(ع)مى‏باشم»

اين تعبير از محبت ‏سرشار آن حضرت به برادر بزرگوارش ‏امام رضا(ع) و از مباهات او به اين خواهر برادرى سرچشمه ‏مى ‏گيرد.

امام جعفرِ صادق علیه السلام

مردی از حضرت امام صادق علیه السلام خواست که به او چیزی بیآموزد که به وسیلۀ آن خیر دنیا و آخرت را به دست آورد و مُفصّل و طولانی هم نباشد.

حضرت فرمود: دروغ مگو .


 

شهادت رییس مذهب شیعه ، امام جعفرِ صادق علیه السلام تسلیت باد.

لبخند

ارزان ترین و زیباترین ارایش برای صورت لبخند است

اندوهگین


تنها یک چیز است که همیشه مرا اندوهگین می کند، و آن این است که می بینم بزرگ شده ام


جملات زیبا گیله مرد

وداع  شیرین

      بسمه تعالی

وداع  شیرین

 

معمولاٌ  وداع تلخ ، غمگینانه و بعضاً شکننده است  از  وداع بوی  فراق  و  فراق  معمولاً ناپسند  و  حاکی از این است که طرفین قصد دل کندن و جدائی از  همدیگر را  نداشته و به  اقتضای ضرورت  یا اجبار تن به آن میدهند:  در تاریخ  نیز هر جا  وداع  رخ داد  پشت  آن  تلخی و پیامد آن  آه ، ناله ، گلایه مندی و تبعات  ان  برای  مدت طولانی تاریخ  ماندگار  و مورد  استناد  مورخین  ؛ مولفین ؛ ادبا ، گویندگان مخصوصاٌ شعراء  و هنرمندان  قرار گرفت و اشک  انسانها را در آورده است .

 وداع پیامبر  اکرم (ص)  با امت در حجه الوداع و محله  غدیر  خم  یا منزلش در هنگام بیماری  حاکی  از یک  واقعه  بزرگ  و آماده  کردن امت برای آینده سخت و اتخاذ تصمیم  درست در شرائط بحران بود  و لذا  در تاریخ از این  وقایع همیشه به تلخی یاد  شده بدلیل  اینکه امت آمادگی دنیای بدون پیامبر (ص)  را  هرگز  نداشته  است .

 وداع امام حسین (ع) در هنگام پایانی  نبرد  خونین کربلا  که همه دلاور مردان و فرماندهان و سربازان بزرگ و کوچک به شهادت رسید ن آنحضرت به سمت خیمه آمد تا از  اهل خیام خداحافظی و از آن  در تاریخ به وداع سالار  شهیدان نامبرده می شود  جدائی امام حسین (ع) از اهل بیت  و مهمتر جدائی  بچه های  خرد سال و زنان  از آنحضرت  بسیار  سخت  و همراه  با اشک و آه  و ناله  بوده  است  و در تاریخ  بعضی از علماء تلخترین  مصیبت را وداع دانسته و به  وعاظ توصیه خواندن روضه وداع می نمودند و هر  چند  برای  این وداع قرنها  مرثیه سروده و روضه بر پا  شده و اشکهای  فراوانی  جاری  نه اینکه از تلخی  آن  گاسته  نشده بلکه حزن  و غم  بیشتری را  نیز بهمراه  داشته است 

 

بگذار  تا بگریم چون  ابر در بهاران     کز  سنگ  ناله  خیزد روز وداع  یاران

 

شاید همه ائمه در زندگی  خویش  صحنه  وداع را با  اهل  منزل  و مردم  داشته  که به بعضی  از آنها  بیشتر  توجه شده و ممکن است  بعضی از آنها  مورد  غفلت نیز  واقع  شده است 

نمونه دیگر وداع صورت  گرفته  سفر امام رضا (ع)  از  مدینه  به ایران و  خراسان بود  که اهل  منزل  را جمع و از آنها خداحافظی و با قبر رسول خدا (ص)  وداع محزو نانه  و غمگینانه داشته  و به همه فهماند که این  سفر برگشتی  نخواهد  داشت 

و البته وداع های  دیگر  نیز   در تاریخ  داریم  مثل  وداع  حضرت  یعقوب  نسبت  به  حضرت  یوسف و  وداع امام حسین (ع) از قبر رسول ا... (ص) به هنگام خروج از مدینه در سال 60 هجری  وداع رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در هنگام  اعزام  به جبهه توسط مادران – پدران – همسران – فرزندان همراه با اشک که  جمعی  از آنها به شهادت  رسیده و بخشی مجروح و بخشی  هم اسیر  که فراق اسارت برای  طرفین تلخ و درد ناک بوده است . تاریخ  زندگی  بشر  پر است  از  وداع  تلخ  و غمگین که این مرقومه را مجال بحث نیست .

 اما وداع روزه داران  از  ماه رمضان هر چند در بیان امام سجاد (ع) در دعای 45 صحیفه سجادیه از آن  با حزن  و غم  یاد شده است  تحقیقاً  این  حزن  شکننده نیست:

  اولاً اشک شوقی است  که گاهاً در  وجود انسان تبلور و نوعی شادمانی  و خرسندی همراه با گریه  در  چهره مومنین قابل مشاهده است در دنیای  انواع  اشک  اشک شوق  زیبا ، کار ساز  ، دارای  مفاهیم و پیام  بلند و لحظات بعد  بجای  حزن و غم ،  شادمانی توام  با  رضایت را  می شود در چهره صاحب اشک شوق مشاهده که نمونه  آن  پدران  و مادرانی  که فرزندانشان  را برای  دانشگاه  یا شهر دیگر همراه با اشک شوق و یا  دخترانشان را برای  فرستادن  به خانه  بخت با اشک شوق بدرقه میکردند

 و به همین نسبت در زمان  ملاقات با عزیزی که ماهها  یا سالها  چشم انتظار او بوده  که نمونه بارز آن  بازگشت آزادگان  در هنگام  ملاقات حتی قادر به سخن گفتن نبوده و عالی ترین پیام را در قطرات اشک شوق که حاکی از محبت عمیق بود باید جستجو میکرد.

 بعبارت  دیگر  مومن روزه  دار در پایان بخش ماه  رمضان  از اینکه  موفق به انجام  فرائض مخصوصاٌ نوافل گسترده شده خوشنود و در پیشگاه الهی احساس سبک  بالی  و در حقیقت  با نجوای  دل علاقه قلبی خویش را نسبت  به ماه  رمضان ابراز  و در عین حال  به استقبال عید فطر  و ماه شوال  رفته  چه بسا از ابتدای ماه  رمضان آنرا به انتظار  نشسته و برای وقوع آن  لحظه شماری میکرد  در تعبیر  روزمره است :

 ماه رمضان رفت  و عید رمضان آمد صد حیف که آن  رفت صد شکر  که این  آمد

 پس  این وداع  شیرین  همراه  با  سرور و خوشحالی  و شادمانی را به وضوع می شود و در چهره مومنین مشاهده  کرد 

ثانیاً : وداعی تلخ  و شکننده است  که برگشت نداشته است  اما  وداع با رمضان بمعنای  خداحافظی  موقت  و مومنین منتظر  برگشت  میباشند .

ما تو را  چشم     به راهیم هنوز

چنانچه در دعای وداع  و زیارت قبور ائمه و شهداء می خوانیم  ولا جعله الله اخرالعهد منی لزیارتکم " یعنی  این  آخرین  زیارت  من نباشد و بتوانم مجدداً برگردم " و در زیارت وداع امام سجاد (ع) است:  السلام علیک ما کان  احر صنا  بالامس علیک و اشد شوقنا غداً الیک یعنی سلام  بر  تو ای که دیروز چه بسیار  به تو آزمند بودیم و فردا  چه بسیار  مشتاق تو خواهیم بود .

ثالثاً : در ماه رمضان میزبان  خدا  و مومنین مهمان  میباشند عمر مهمانی  کوتاه و به پایان خواهد  رسید  و لذا  عید فطر وداع مهمان با صاحبخانه بوده  و معمولاً علاقه بین  مهمان و میزبان زمان  جدائی  را سخت و بعضاً  در چهره مهمان  و میزبان اندوه قابل مشاهده و در عین حال نوعی رضایت فیما بین را از این  مهمانی  در هنگام  خداحافظی  بنمایش در  میاورند.

 

ای  خدا این  وصل  را هجران مکن             سر خوشان عشق را نالان مکن

      باغ جان را تازه و سر سبز دار                      قصد  این مستان و این بستان مکن

چون خزان بر شاخ و برگ دل مزن              خلق را مسکین و سر گردان مکن

بر درختی کاشیان مرغ تست                           شاخ مشکن مرغ را پران  مکن

جمع و شمع خویش را بر هم  مزن                 دشمنان را  کور کن شادان مکن

گر چه دزدان خصم روز روشنند                    آنچه می خواهد دل ایشان مکن

کعبه اقبال این حلقه ست و بس                        کعبه اومید را  ویران مکن

این طناب  خیمه را بر هم مزن                        خیمه  تست  آخر ای  سلطان مکن

نیست در عالم ز هجران تلخ تر                          هر چه خواهی کن و لیکن آن مکن

 

پیامبر  اکرم (ص)  فرموده است  :  "من حق الضیف آن  تمشی معه فتخرجه من حریمک الی  الباب"  از جمله  حقوق  مهمان  بر میزبان این است که تا درب  منزل وی  را  بدرقه  نمایئ  در حقیقت  هنگام بدرقه  مهمان  توسط  میزبان  عواطف تحریک و احساسات شعله ور  و سخن های  غمگینانه  و بعضاً شاعرانه  بین  مهمان  و میزبان  رد و  بدل  می شود تا  عمق  رضایت  را از  همدیگر  در قالب  واژه های  و کلمات  و شاید  جملات  بیان نمایند  .

 

     صحیفه سجادیه  دعای  45

1-      اسلام علیک ما کان اطو لک علی  المجرمین و اهیبک فی  صدور المومنین

سلام  بر تو  که برای  بزهکاران چه طولانی بودی  و در دل مومنان  چه  با شوکت

2-      السلام علیک من شهر لا تنا فسه الایام

سلام  بر تو  ای  ماهی  که روزهای  دیگر  با تو  رقابت  نمی توانند بکنند

3-       السلام  علیک  غیر  مودع برماً و لا متروب صیامه ساًما

سلام بر تو  که وداع ما با تو از  دلتنگی و ترک روزه ات ، از  ملالت نبود

جملاتی که به ذهنتان آرامش می بخشند

جملاتی که به ذهنتان آرامش می بخشند 
1- شما ساخته شده اید که فقط یک انسان باشید، انسانی که خودتان تصمیم گرفته اید باشید.

 2- کارهای خوب انجام دهید و احساس خوبی داشته باشید، کارهای بد انجام دهید و احساس بدی داشته باشید، این قانون ساده زندگی است.

 3- شما همانی هستید که امروز انجام می دهید نه آنی که تصمیم دارید فردا انجام دهید.

 4- همه ما تصمیم می گیریم اما در نهایت تصمیم ها ما را می سازند.

 5- آنچه می تواند تغییرات اساسی ایجاد کند کاری نیست که شما گاهی انجام می دهید، بلکه کارهایی که طبق برنامه انجام می دهید و قانون دارند می توانند تغییر ایجاد کنند.

 6- با خودتان صادق باشید، هرگز خودتان را به خاطر کارهایی که انجام داده اید و احساس خوبی به آنها داشته اید سرزنش نکنید.

 7- کاری را که اطمینان دارید درست است انجام دهید.

 8- تا زمانی که از خودتان راضی نباشید هیچ مقدار پولی نمی تواند شما را خوشحال کند.

 9- اگر در قلبتان احساس آرامش می کنید مطمئن باشید که کار درستی انجام داده اید.

 10- نگران نباشید که دیگران فکر می کنند اهداف شما رویایی و غیرمنطقی به نظر می رسند. بیشتر اوقات ایده های رویایی همان هایی هستند که جهانی را به شگفتی وامی دارند.

 11- اگر مانند دیگران فکر می کنید درواقع خودتان هیچ فکری نمی کنید.

 12- خودتان، خودتان را کنترل کنید در غیر این صورت فرد دیگری شما را کنترل می کند.

 13- گاهی اوقات ایستادن در برابر دوستان به اندازه ایستادن در برابر دشمنان دشوار می شود.

 14- ناراحت ترین افراد جهان کسانی هستند که دایم نگرانند دیگران چه فکری در موردشان می کنند.

 15- زمانی که کسی از شما انتقادهای غیرواقعی کرده یا سرنوشت بدی را برای شما پیش بینی می کند، در مورد شما صحبت نمی کند بلکه درون خودش را برای شما آشکار کرده است

ادامه نوشته

شعر زیبا امام زمان(عج)و ماه رمضان

شعر زیبا امام زمان(عج)و ماه رمضان 

 نماز و روزه و افطار عشق است       سحر خوردن کنار یار عشق است

نه یکبار از کنار خیمه گاهش          گذشتن بل هزاران بار عشق است

شنیدم هاتفی در اسمان گفت       غم دل گر خورد غمخوار عشق است

بیا مهدی که بی تو روزه سخت است     ضیافتخانه با دلدار عشق است

گلستان جهان همراه خار است      گل نرگس بود بی خار عشق است

خدایا جان ما گردان فدایش         شهادت در بر سردار عشق است

نه یک تن بل هزاران تن فدایش     فداییّش به روی دار عشق است

دل و مهدی دل و دوری هجران     گل زهرا ییم دیدار عشق است

دلم وصل تو جانا ارزو داشت        ولی شد فاصله بسیار عشق است

بیا در ماه روزه یاریم کن             کنارت مهدیا افطار عشق است

آشنایی با معروف ترین کتب تاریخی شیعه

سلام  دوستان وخوانندگان عزیز

شاید بسیاری از دوستان حوصله خواندن این مطالب را نداشته باشند .ویا بر من ایراد بگیرن که این چه اپی هست که کردید َ.ولی من امروز از خودم سوال کردم وبه خودم گفتم تویی که افتخار میکنی به مذهبت  . که یقیناقابل افتخار هست .چقدر از کتب نوشته شده دینت ومطالبش  در مورد امام حسین ودیگر ائمه معصومین رامی شناسی واطلاع داری . به همین منظور جستجو کردم واین مطالب رابه صورت خلاصه واشاره خدمتتان ارائه نمودم  خواندنش ویا حد اقل نگاه کردنش خالی از لطف نیست ممنونم

 

این خلاصه ای بود از هزاران کتب مقاتل  نوشته شده شیعه جهت اطلاع بیشتر به خود کتاب مراجعه کنید

اسامی و توضیحات معروف ترین کتب تاریخی شیعه به ترتیب تاریخ:

مقتل الحسین ـ علیه السّلام

مؤلّف:
لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف بن مسلم ازدی عامری (م 157 ه‍. .ق).

زندگینامه:
ابو مخنف، از نخستین و بزرگ ترین مورخان شیعه بوده است. پدر او از اصحاب حضرت علی ـ علیه السّلام ـ بوده كه در واقعه جمل به شهادت رسید. ابو مخنف با اینكه شیعه بوده، ولی اهل سنت مانند طبری و ابن اثیر به تاریخ او اعتماد كرده و آن را نقل نموده اند. مؤلف از حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایات زیادی نقل كرده و به «مورّخ»، «نسّابه» و رجالی مشهور و شیخ اصحاب اخبار در كوفه بوده است. او به جهت علم تاریخ و كتاب هایش امتیاز ویژه ای در كوفه نسبت به سایر شیعه ها داشت و اخباری مشهور سده دوّم هجری بوده است.
كتاب های او در دست نیست ولی در میان كتب مورخان صاحب نام به آن ها اشاره شده است. او درباره اشخاص و وقایع مهمی كه در دوره خود و قبل از او اتفاق افتاده، حدیث یا مقتل نوشته است.

تألیفات:
كتاب مولد امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ ، مقتل امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ ، مقتل حجر بن عدی، متقل حسن بن علی ـ علیه السّلام ـ ، مقتل عثمان، وفاه معاویه، فتوح خراسان، فتوح الشام، فتوح العراق، المغازی كتاب المعمرین، اخبار مصعب، كتاب الجمل، كتاب حدیث الأزارقه، كتاب المشوری، اخبار الحجاج بن یوسف، اخبار دیر الجماجم، اخبار المختار، اخبار زیاد بن أبید.[1]

معرفی اجمالی كتاب:
ارزش تاریخی مقتل ابو مخنف از این جهت است كه خود او حوادث را از نزدیك دیده و یا از زبان مشاهده كننده به طور مستقیم نقل می كند به كتاب مقتل ابو مخنف در آثار ابن ندیم، نجاشی اشاره شده و طبری در تاریخ و شیخ مفید در ارشاد خود مطالب و منقولات او را آورده و اخیراً در كتاب جداگانه ای منقولات او جمع آوری و تحقیق شده است. این مقتل شامل روایات مفصّلی درباره واقعه كربلا از بررسی زمینه های آن تا خروج امام حسین ـ علیه السّلام ـ از مدینه شروع و به فعالیّت شیعیان در كوفه و مقابله عبید الله بن زیاد، جنگ سپاه شام با امام، قیام كوفیان و قیام مختار را ذكر كرده و به تمامی زوایای واقعه كربلا اشاره كرده است. در چاپ اخیر فهرستی از شیوخ و راویان ابو مخنف با بعضی توضیحات عرضه شده است.
علامه مجلسی نام مقتل ابو مخنف را در جلد 10 بحار آورده و به آن اشاره كرده است. مقتل ابو مخنف از نخستین و مهم ترین مقتل های موجود بوده و از منابع دست اوّل و مورد اعتماد در این زمینه می باشد و مقتل نویسان متأخر از آن بهره برده اند. اما مقتل ابی مخنف موجود، غیر از کتاب لوط بن یحیی است و در آن مطالب سست و بی پایه فراوان آمده و لذا بر آن اعتماد نشاید. محدث قمی می نویسد: ولکن الاسف انه فقد و لا لوجد منه نسخه و اما المقتل الذی بایدینا و ینسب الیه فلیس له[2].

وضعیت نشر:
این كتاب در یك جلد به زبان عربی در سال 1398 ‍ ه‍ .ق به همّت حسین غفّاری استخراج، تحقیق و از طرف انتشارات علمیه قم به چاپ رسیده است.

[1] . اعیان الشیعه، ج 1، ص 155؛ الذریعه، ج 1، ص 312.
[2] . الکنی و الالقاب، ج1، ص155.


وقعه صفین
مؤلف:
ابوالفضل نصر بن مزاحم بن یساری منقری (م 212 ق).

زندگینامه و اظهار نظرها:
وی از مورخان بزرگی است كه در كوفه به دنیا آمد و بیشتر عمر خود را در بغداد به سر برد. ابن ابی الحدید درباره ایشان گفته است: «نصر بن مزاحم شخصیتی ثقه و مورد اطمینان و استوار است و گفته ها و نقلهایش صحیح است. وی از روی هوا و هوس و دروغ چیزی نگفته است و از راویان حدیث به شمار می آید»[1].
استادان:
سفیان ثوری، شعبه بن حجاج، حبیب بن حسان، عبدالعزیز، یزید بن ابراهیم شوشتری، ابوالجارود و زیاد بن منذر.

شاگردان:
حسین بن نصر، نوح بن حبیب قوسی، ابوالصلت هروی، ابوسعید اشجع، علی بن منذر.

تألیفات:
وقعه صفین، الجمل، الغارات، مقتل حجر بن عدی، مقتل حسین بن علی - علیه السلام -، عین الورده، اخبار المختار، المناقب .

معرفی اجمالی كتاب:
این كتاب قدیم ترین سند تاریخی است كه درباره جنگ صفین نگاشته شده و به دست ما رسیده و از معروف ترین كتابهای تاریخی است كه با قلم روان، به نقل حوادث كوفه و دمشق در عصر خلافت امام علی - علیه السلام - پرداخته است. مؤلف این كتاب با امانت خاص سخنان امیر المؤمنین - علیه السلام - و یاران آن حضرت و معاویه و طرفدارانش را آورده است.
این كتاب علاوه بر حوادث تاریخی و نقل سخنرانیها، به نقل اشعار حماسی ای كه به مناسبتهای مختلف سروده شده نیز پرداخته است. به دلیل صداقت مؤلف در بیان حوادث، نسبت شیعه بودن به ایشان داده اند كه این نسبت درست به نظر می رسد. مؤلف در آغاز به بیان مقدمات جنگ صفین پرداخته و سپس با دقتی خاص، صحنه جنگ را به تصویر كشیده و جزئیات صحنه جنگ را نقل كرده و در این میان، به نقل گفته ها، سخنرانیها، نامه ها و اشعار هر دو جبهه پرداخته است.
این كتاب به وسیله استاد پرویز اتابکی به نام نبرد صفین به فارسی نیز ترجمه شده است.

وضعیت نشر:
این كتاب، در سال 1403 ق، در یك جلد به زبان عربی، به وسیله انتشارات كتابخانه آیت الله نجفی، در قم چاپ و منتشر شده است.

[1]. شرح نهج البلاغه، داراحیاء التراث العربی، ج 2، ص 26.

 

 

لطفا به ادامه مطلب هم توجه کنید

ادامه نوشته

خداوند از انسان چه می‌خواهد

خداوند از انسان چه می‌خواهد

 شبی از شب‌ها، شاگردی در حال عبادت و تضرع وگریه و زاری بود.

در همین حال مدتی گذشت، تا آن که استاد خود را، بالای سرش دید، که با تعجب و حیرت او را نظاره می کند.

استاد پرسید: برای چه این همه ابراز ناراحتی و گریه و زاری می‌کنی؟

شاگرد گفت: برای طلب بخشش و گذشت خداوند از گناهانم، و برخورداری از لطفش.

استاد گفت: سوالی می‌پرسم، پاسخ ده.

شاگرد گفت: با کمال میل استاد.

استاد گفت: اگر مرغی را پروش دهی، هدف تو از پرورشِ آن چیست؟

شاگرد گفت: خوب معلوم است استاد؛ برای آن که از گوشت و تخم آن بهره‌مند شوم.

استاد گفت: اگر آن مرغ، برایت گریه و زاری کند، آیا از تصمیم خود، منصرف خواهی شد؟

شاگردگفت: خوب راستش نه...! نمی‌توانم هدف دیگری از پرورش آن مرغ برای خود، تصور کنم!

استاد گفت: حال اگر این مرغ برایت تخم طلا دهد چه؟ آیا باز هم او را خواهی کشت، تا از آن بهره‌مند گردی؟!

شاگرد گفت: نه هرگز استاد، مطمئنا آن تخم‌ها برایم مهم‌تر و با ارزش‌تر خواهند بود.

استاد گفت: پس تو نیز برای خداوند چنین باش!

همیشه تلاش کن، تا باارزش‌تر از جسم، گوشت، پوست و استخوانت گردی. تلاش کن تا آن قدر برای انسان‌ها، هستی و کائنات خداوند، مفید و باارزش شوی تا مقام و لیاقتِ توجه، لطف و رحمتِ او را به دست آوری.

خداوند از تو گریه و زاری نمی‌خواهد، او از تو حرکت، رشد، تعالی و با ارزش شدن را می‌خواهد و می‌پذیرد، نه ابرازِ ناراحتی و گریه و زاری را .....

 

 

دهه اخر شعبان

تقصیرهاوکوتاهی های گذشته رادربقيه ي این ماه جبران کن،و به آنچه برای توسودمنداست روی آور؛و هر دِین وامانتی برعهده داری، ادا کن و گناهانی راکه انجام می دادی ترک کن و ازخدا بترس...

۱ - از امام صادق علیه السلام نقل شده است که:

هر کس سه روز از آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به ماه مبارک رمضان متصل سازد،

خداوند متعال ثواب روزه ي دو ماه متوالی را برای او بنویسد.

 ۲ - اباالصلت هروی می گوید:

جمعه ي آخر ماه شعبان خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم. حضرت فرمود:

ای اباصلت!

اکثر ماه شعبان رفت و امروز جمعه آخر ماه است،

پس تقصیرها و کوتاهی های گذشته را در بقيه ي این ماه جبران کن،

و به آنچه برای تو سودمند است روی آور؛

بسیار دعا کن و استغفار نما و قرآن را بسیار تلاوت کن و از گناهان خود توبه نما،

تا وقتی که ماه رمضان داخل می شود خود را برای خدا خالص ساخته باشی

و هر دِین و امانتی بر عهده داری، ادا کن

و کینه ي هر کس که در دل داری بیرون نما

و گناهانی را که انجام می دادی ترک کن

و از خدا بترس

و در امور پنهان و آشکار خود بر خدا توکل نما،

که هر کس بر خدا توکل کند،

خداوند امور او را کفایت می نماید،

و در بقيه این ماه این دعا را بسیار بخوان:

ألّـلهُمَّ إن لَم تـَکـُن غـَفـَرتَ لـَنا فیما مَضی من شَعبانَ ، فـَاغفـِر لـَنا فیما بـَقـِیَ مِنهُ.

امام علیه السلام در ادامه فرمود: خداوند به احترام و عظمت ماه مبارک رمضان ،

بنده های بسیاری را در ماه شعبان از آتش جهنم آزاد می گراند.